بهناز و بهنوشبهناز و بهنوش، تا این لحظه: 17 سال و 6 ماه و 20 روز سن داره

بهناز وبهنوش. دوقلوهای دوست داشتنی

در مورد دوقلو وچند قلو زایی بیشتر بدانید

1392/7/24 11:02
نویسنده : زن دایی
462 بازدید
اشتراک گذاری

ین ناهنجاری ناشی از تحریک تخمک گذاری توسط تجویز گنادوتروپین های انسانی به زنانی است که دچار نارسایی اوولاسیون (تخمک گذاری) هستند و یا ناشی از درمان زنان با لقاح داخل آزمایشگاهی و انتقال جنین میباشد.

در آمریکا از هر ۸۵ بارداری یک دوقلو (TWINS)از هر ۸۱۰۰ بارداری یک سه قلو (TRIPLETS)، از هر ۷۲۹۰۰۰ بارداری یک چهار قلو (QUADRUPLETS) و از هر ۶۵۶۱۰۰۰۰ بارداری یک چند قلو (QUINTUPLETS) به دنیا می‏آید .

اگر دوقلو ها از دو زیگوت (سلول تخم) به وجود آمده باشند آنها را دوقلوی دو تخمی یا غیر همسان DIZYGOTIC TWINS می‏نامند و اگر منشا آنها یک زیگوت (یک سلول تخم) باشد به آنها دو قلوی تک‏تخمی یا همسان MONO ZYGOTIC TWINS می‏گویند .

بر اساس منشا و نحوه ایجاد دو قلو ها وضعیت پرده‏ها و جفت‏ها فرق می‏کند. میزان دوقلوهای تک تخمی به سن مادر چندان ارتباطی ندارد ولی با افزایش سن مادر میزان تشکیل دوقلوی دو تخمی زیاد می شود . وراثت هم میزان شیوع دوقلوی دو تخمی را بر خلاف تک‏تخمی تحت تاثیر قرار می دهد.

  • دوقلوی دو تخمی (DZ)

چون باروری دو تخمک توسط دو اسپرم مختلف صورت می گیرد، دوقلو ممکن است از یک جنس یا از جنس مخالف (پسر و دختر) باشند و به همین دلیل شباهت آنان مانند برادر و خواهر معمولی است. تنها وجه مشترک آنان این است که همزمان در رحم مادر بوده‏اند. خطر امکان تکرار پدیده چند زایی در چنینی خانواده هایی ۳ برابر خانواده های معمولی است .

  • دوقلوی تک تخمی (MZ)

در این حالت فقط یک اووم (تخمک) بارور شده و یک زیگوت تکامل یافته است بنابر این دوقلو های تک تخمی همیشه همجنس هستند و از لحاظ ژنتیکی شباهت ظاهری زیادی به هم دارند . تفاوت های آنها به دلیل عوامل محیطی مثل تفاوت خونرسانی و آناستوموز عروق جفتی است . در اواخر هفته اول دوقلوهای تک تخمی از تقسیم توده سلول داخلی به دو رویان(جنین) اصلی به وجود می‏آیند . سپس هر رویان، داخل کیسه آمنیوتیک خود (کیسه آب)، با یک کیسه کوریونی و جفت مشترک به تکامل ادامه می دهد. در موارد نادری توده ۸ سلولی در ابتدای مسیر تکامل از هم جدا می شوند در این صورت ۲ آمنیون و ۲ کوریون دارند با جفت مشترک یا جدا. اگر جدا شدن دو قلو ها در هفته دوم اتفاق بیافتد یک کیسه آمنیون و یک کیسه کوریون دارند و میزان مرگ و میر این نوزادان به ۵۰ درصد میرسد و ندرتاٌ زنده به دنیا می آیند چون غالباٌ طناب نافی آنقدر دچار پیچیدگی می شود که جنین از کم‏خونی می‏میرد .

  • انواع دیگر چند زایی :

انواع سه قلو :
۱- اگر زیگوت ( تخم) یکی باشد سه قلو همسان هستند .
۲- اگر زیگوت‏ها دو تا باشند، در این حالت یک دوقلوی همسان و یک نوزاد جدا وجود دارد .
۳- اگر زیگوت‏ها ۳ تا باشند، از لحاظ جنسیت می‏توانند یکسان یا متفاوت باشند .

همچنین در مورد ۴ قلوها و ۵ قلوها و ۶ قلوها و ۷ قلوها چنین توضیحی وجود دارد .

منبع:pourali.net

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان فاطمه زهرا
9 آبان 92 14:36
خصوصی لطفا